Geostrategic magazine (it-en, 28 august 2023)

The Global Eye’s geostrategic magazine comprises two macro-sections: systemic sustainability and worlds (geostrategies). Abstracts of reflections drawn mainly from global think tanks are in the original language and translated into Italian; reference links are in the original language

The analyses recalled here do not necessarily correspond to the strategic thinking of The Global Eye

In cooperation with The Science of Where Magazine

 

SYSTEMIC SUSTAINABILITY

CLIMATE IMPACT & ACTION – SUSTAINABLE DEVELOPMENT

(East Asia Forum – by Mari Pangestu)

I Paesi sviluppati e in via di sviluppo hanno intensificato l’uso della politica industriale attraverso sussidi, restrizioni commerciali e altri strumenti per garantire l’approvvigionamento di minerali critici per la transizione e terre rare, essenziali per lo sviluppo di tecnologie a basse emissioni di carbonio e il passaggio all’energia verde. Ma queste politiche hanno creato incertezze e il loro impatto sulla transizione verde deve essere valutato attentamente. Il raggiungimento delle emissioni nette di carbonio zero richiederà un aumento stimato di sette volte della domanda di minerali critici per la transizione tra il 2021 e il 2040. Attualmente, gli Stati Uniti e l’Unione Europea importano rispettivamente l’80% e il 98% del loro fabbisogno di minerali critici, mentre il Giappone ne importa il 90%. A causa di queste dipendenze, l’accesso all’approvvigionamento di minerali critici per la transizione desta maggiori preoccupazioni, soprattutto se si considera la concentrazione delle forniture in Cina

Developed and developing countries have been escalating the use of industrial policy through subsidies, trade restrictions and other instruments to secure the supply of transition-critical minerals and rare earths essential for developing low-carbon technologies and the move to green energy. But these policies have created uncertainties and their impact on the green transition needs careful assessment. Achieving net zero carbon emissions will require an estimated seven-fold increase in demand for transition-critical minerals between 2021 and 2040. Currently, the United States and the European Union import 80 per cent and 98 per cent of their critical mineral needs respectively, while Japan imports 90 per cent. Given these dependencies, there are heightened concerns around access to supply of transition-critical minerals, especially given the concentration of supplies in China

Industrial policy not the right answer to securing critical minerals and the green transition | East Asia Forum

TECHNOLOGIES

(Lowy The Interpreter – by Adam Bartley, Charles T. Hunt, Aiden Warren)

Il mese scorso, le Nazioni Unite hanno pubblicato la New Agenda for Peace (NA4P) che delinea una visione per affrontare le principali sfide odierne alla pace e alla sicurezza. Tra le questioni in primo piano c’è l’armamento delle tecnologie nuove ed emergenti. “Dall’intelligenza artificiale ai rischi biologici emergenti”, ha scritto il Segretario generale delle Nazioni Unite António Guterres, “le nuove tecnologie – e la complessa interazione tra di esse – presentano una serie di nuove minacce che vanno ben oltre il nostro attuale quadro normativo”

Last month, the United Nations published the New Agenda for Peace (NA4P), which outlines a vision for addressing today’s major challenges to peace and security. Among the issues at the forefront is the weaponisation of new and emerging technologies. “From artificial intelligence to emerging biological hazards,” wrote UN Secretary-General António Guterres, “new technologies – and the complex interplay between them – present a range of new threats that go far beyond our current framework.”

Australia and the UN: A new agenda for peace | Lowy Institute

WORLDS (GEOSTRATEGIES)

Australia – India – Japan – USA

(Observer Research Foundation – by  Rajeswari (Raji) Pillai Rajagopalan)

Le marine militari di Australia, India, Giappone e Stati Uniti hanno dato il via alla 27esima edizione dell’esercitazione navale Malabar al largo delle coste di Sydney all’inizio del mese. È la prima volta che l’Australia ospita l’esercitazione, iniziata nel 1992 come esercitazione navale bilaterale tra le marine indiane e statunitensi. Malabar è cresciuta enormemente negli ultimi tre decenni in termini di portata, complessità e sofisticazione delle manovre intraprese dalle marine partner. Ciò riflette la maggiore fiducia e il senso dell’obiettivo tra gli ormai quattro Paesi partecipanti

The navies of Australia, India, Japan and the United States kicked off the 27th Malabar naval exercise off the coast of Sydney earlier this month. This is the first time Australia has hosted the exercise, which began in 1992 as a bilateral naval exercise between the Indian and US navies. Malabar has grown tremendously over the past three decades in terms of the scope, complexity and sophistication of the manoeuvres undertaken by the partner navies. This reflects the increased trust and sense of purpose among the now four participating countries

Malabar Exercise Brings Quad Navies Together in Australia | ORF (orfonline.org)

BRICS

(ASPI The Strategist, Project Syndicate – by Ana Palacio)

L’ultimo vertice BRICS, che ha riunito i leader di Brasile, Russia, India, Cina e Sudafrica, è stato presentato come un evento cruciale che potrebbe cambiare i contorni delle relazioni internazionali. Alcuni lo hanno paragonato alla conferenza di Bandung del 1955, che ha gettato le basi per il Movimento dei Non Allineati, mentre altri hanno previsto progressi verso un sistema alternativo di governance globale adatto a un mondo multipolare. Ma il vertice ha dimostrato che le lamentele comuni non equivalgono a una visione condivisa. La decisione del blocco di ammettere sei nuovi membri – Argentina, Egitto, Etiopia, Iran, Arabia Saudita ed Emirati Arabi Uniti – può sembrare una conferma delle previsioni secondo cui i BRICS rifaranno l’ordine mondiale

The latest BRICS summit, which brought together the leaders of Brazil, Russia, India, China and South Africa, was presented as a crucial event that could change the contours of international relations. Some have compared it to the 1955 Bandung conference that laid the foundations for the Non-Aligned Movement, while others have predicted progress towards an alternative system of global governance suitable for a multipolar world. But the summit showed that common grievances do not equate to a shared vision. The bloc’s decision to admit six new members – Argentina, Egypt, Ethiopia, Iran, Saudi Arabia and the United Arab Emirates – may seem to confirm predictions that the BRICS will remake the world order

For whom the BRICS toll | The Strategist (aspistrategist.org.au)

China

(Observer Research Foundation – by Kalpit A Mankikar)

Il 20° Congresso del Partito Comunista Cinese (PCC), tenutosi nell’ottobre 2022, e il successivo rimpasto di leadership hanno conferito un nuovo mandato a un’élite al potere che resterà al timone fino al 2027. Ciò è avvenuto in un momento in cui il PCC si trova ad affrontare forti venti contrari, tra cui la guerra tecnologica con gli Stati Uniti e il rallentamento dell’economia interna a causa della politica “zero-COVID-19” del presidente Xi Jinping. Il PCC ha visto le proteste che ne sono seguite come opera di “forze occidentali ostili” desiderose di imporre un cambio di regime in Cina. Dopo il Congresso, i temi dell’autosufficienza scientifica e tecnologica e della sicurezza nazionale sono destinati a dominare l’agenda del PCC nel terzo mandato di Xi Jinping. Il presente documento illustra il nuovo ecosistema che la Cina intende costruire nel contesto della guerra tecnologica con gli Stati Uniti, esamina lo stato della sicurezza nazionale cinese all’indomani delle proteste del COVID-19 e dimostra come entrambi questi fattori abbiano plasmato la transizione della leadership cinese

The 20th Party Congress of the Communist Party of China (CPC) in October 2022 and the subsequent leadership reshuffle gave a new mandate to a ruling elite that will sit at the helm till 2027. It happened at a time when the CPC is facing strong headwinds, among them a tech war with the United States (US) and a downturn in the domestic economy as a result of President Xi Jinping’s ‘zero-COVID-19’ policy. The CPC saw the protests that ensued as the handiwork of ‘hostile Western forces’ keen to force a regime change in China. Following the Congress, the themes of self-reliance in science and technology, and national security are set to dominate the CPC’s agenda in Xi Jinping’s third term in office. This brief unpacks the new ecosystem that China plans to build amid its technology war with the US, examines the state of China’s national security in the aftermath of the COVID-19 protests, and demonstrates how both these factors have shaped China’s leadership transition

The 20th Party Congress and China’s New Roadmap | ORF (orfonline.org)

France

(Institut Montaigne – by Bruno Tertrais)

La Francia sta cambiando. Pioniere della transizione demografica nel XIX secolo, è uno dei primi Paesi europei a entrare in una fase prolungata di invecchiamento nel XXI secolo. Nei primi decenni di questo secolo, la sua popolazione crescerà probabilmente solo grazie all’immigrazione. L’immigrazione stessa sta subendo profondi cambiamenti, sia qualitativi che quantitativi. L’immigrazione ha raggiunto un livello senza precedenti nel 2022 e rappresenta ormai oltre il 10% della popolazione francese. Il nuovo panorama demografico delineato dalle previsioni ha implicazioni per la progettazione delle future politiche pubbliche. Una popolazione attiva in calo, un’eccedenza di posti di lavoro da occupare sul mercato del lavoro, un riadattamento della spesa sanitaria e un calo dei tassi d’interesse sono solo alcune delle possibili conseguenze dei futuri cambiamenti demografici

France is changing. A pioneer of demographic transition in the 19th century, it is one of the first European countries to enter a prolonged phase of ageing in the 21st century. In the first decades of this century, its population will probably only grow thanks to immigration. Immigration itself is undergoing profound changes, both qualitative and quantitative. Immigration reached an unprecedented level in 2022 and now accounts for more than 10% of the French population. The new demographic landscape outlined in the forecasts has implications for the design of future public policies. A shrinking working population, a surplus of jobs to be filled on the labour market, a readjustment of healthcare spending and a drop in interest rates are just some of the possible consequences of future demographic changes

Démographie en France : conséquences pour l’action publique de demain | Institut Montaigne

India

(Observer Research Foundation – by Harsh V. Pant, Suchet Vir Singh)

Per due decenni e mezzo, l’India ha avuto difficoltà con i programmi di sviluppo di sottomarini, in particolare il Progetto 75 o P75, lanciato nel 1997, e il più recente Progetto 75 (India) o P75(I), autorizzato nel 2019. E’ ora che l’India rinvigorisca le proprie attività di costruzione di sottomarini

For two-and-a-half decades, India has struggled with submarine development programmes, particularly Project 75 or P75, launched in 1997, and the more recent Project 75 (India) or P75(I), authorised in 2019. It is time for India to reinvigorate its submarine construction activities

P75(I) programme: India’s rocky submarine-making voyage | ORF (orfonline.org)

India – Egypt – France – UAE

(Vivekananda International Foundation)

Il 15 luglio 2023 il Primo Ministro indiano Narendra Modi ha visitato gli Emirati Arabi Uniti, la quinta visita negli ultimi otto anni. Questa visita è stata preceduta da quella nella Repubblica francese come ospite d’onore per la celebrazione del 14 luglio e nella Repubblica araba d’Egitto il 25 giugno come ospite di Stato, considerata “storica” in quanto le relazioni tra le due nazioni sono state elevate a partnership strategica. Non si può non notare il simbolismo di queste visite di Stato consecutive e dei crescenti legami che ne derivano: si tratta di Paesi che condividono lo spazio marittimo e che ora hanno stretto una partnership strategica. Lo spazio marittimo che i quattro Paesi condividono fa parte del più ampio dominio che si estende dall’Oceano Indiano all’Oceano Pacifico – l’Indo-Pacifico – che ha trovato una forte risonanza nel discorso sulla sicurezza globale, e più specificamente nel lessico della sicurezza asiatica. Sebbene i Paesi non siano concordi e le definizioni siano varie, la regione si estende generalmente dalle coste dell’Africa orientale all’estremità orientale del Pacifico. La regione indo-pacifica occidentale, che copre le porzioni occidentali e centrali dell’Oceano Indiano, è il regno in cui si trovano i quattro Paesi presi in considerazione: India, Emirati Arabi Uniti, Francia ed Egitto. Con una visione strategica condivisa per la sicurezza regionale, Francia, India ed Emirati Arabi Uniti sono già impegnati in una partnership trilaterale, basata sulla cooperazione nel campo della difesa, della tecnologia e dell’energia. La riflessione di Aditya Malpekar esamina la possibilità di elevare questa partnership trilaterale a un “Quadrilatero”, includendo un Paese in posizione geostrategica come l’Egitto

Prime Minister Narendra Modi visited the United Arab Emirates (UAE) on 15 July 2023, the fifth visit in the last eight years. This visit was preceded by one to the French Republic as guest of honour for the 14 July celebration and to the Arab Republic of Egypt on 25 June as state guest, considered ‘historic’ as relations between the two nations were elevated to a strategic partnership. One cannot fail to notice the symbolism of these consecutive state visits and the growing ties that result from them: these are countries that share maritime space and have now entered into a strategic partnership. The maritime space that the four countries share is part of the larger domain stretching from the Indian Ocean to the Pacific Ocean – the Indo-Pacific – which has found a strong resonance in global security discourse, and more specifically in the lexicon of Asian security. Although countries disagree and definitions vary, the region generally extends from the coast of East Africa to the eastern end of the Pacific. The Western Indo-Pacific region, which covers the western and central portions of the Indian Ocean, is the realm in which the four countries under consideration are located: India, the United Arab Emirates, France and Egypt. With a shared strategic vision for regional security, France, India and the UAE are already engaged in a trilateral partnership, based on cooperation in defence, technology and energy. Aditya Malpekar’s reflection examines the possibility of elevating this trilateral partnership to a ‘Quadrilateral’, including a country in a geostrategic position such as Egypt

Egypt – France – India – UAE Quadrilateral: An Axis in the Strategic Waters | Vivekananda International Foundation (vifindia.org)

India – Greece

(Observer Research Foundation – by Shairee Malhotra)

Sono finiti i giorni di una potenziale Grexit. Le spiagge greche sono ora affollate di turisti e ci sono code senza precedenti all’ingresso dell’Acropoli. Non più la “pecora nera d’Europa”, la Grecia si è risollevata dalle conseguenze della crisi finanziaria del 2008 e ha trovato il suo posto tra le economie a più rapida crescita dell’eurozona. Nonostante i prezzi elevati dell’energia e l’inflazione, l’anno scorso il Paese ha registrato una crescita del 5,9%, dopo che le riforme economiche del Primo Ministro Kyriakos Mitsotakis hanno avviato il Paese su un nuovo percorso di progresso. In questo contesto, la visita di Narendra Modi in Grecia il 25 agosto ha segnato la prima visita di un premier indiano nel Paese in 40 anni. La visita ha sfruttato lo slancio generato dal viaggio in Grecia del ministro degli Affari esteri indiano S. Jaishankar nel 2021, seguito dalla visita in India del ministro degli Esteri greco Nikos Dendias nel marzo 2022 e dalle 13esime consultazioni bilaterali del ministero degli Esteri nel giugno di quest’anno

Gone are the days of a potential Grexit. Greek beaches are now crowded with tourists and there are unprecedented queues at the entrance to the Acropolis. No longer the ‘black sheep of Europe’, Greece has recovered from the aftermath of the 2008 financial crisis and found its place among the eurozone’s fastest growing economies. Despite high energy prices and inflation, the country recorded 5.9 per cent growth last year, after Prime Minister Kyriakos Mitsotakis’ economic reforms set the country on a new path of progress. In this context, Narendra Modi’s visit to Greece on 25 August marked the first visit by an Indian premier to the country in 40 years. The visit built on the momentum generated by Indian External Affairs Minister S. Jaishankar’s trip to Greece in 2021, followed by Greek Foreign Minister Nikos Dendias’ visit to India in March 2022 and the 13th bilateral Foreign Ministry consultations in June this year

A new dawn in India-Greece relations: Ancient Civilisations to Strategic Partners | ORF (orfonline.org)

Russia

(French Institute of International Relations – by Anya Fink)

L’uso della dissuasione strategica da parte della Russia nella guerra in Ucraina ha avuto risultati contrastanti, in quanto non ha costretto a cessare o a limitare gli aiuti letali occidentali all’Ucraina, anche se potrebbe aver scoraggiato, almeno agli occhi dei funzionari russi, un intervento diretto dell’Occidente. Di conseguenza, ci si potrebbe aspettare di più dalla Russia, a seconda dell’evoluzione del campo di battaglia quotidiano in Ucraina. Se l’uso di un’arma nucleare è ancora molto improbabile, anche altre mosse strategiche nel dominio ibrido (attacchi informatici, attacchi ai cavi sottomarini, manipolazione delle informazioni) potrebbero servire da segnale

Russia’s use of strategic deterrence in the war in Ukraine has had mixed results, as it has not forced the cessation or limitation of lethal Western aid to Ukraine, although it may have discouraged, at least in the eyes of Russian officials, direct Western intervention. Consequently, more could be expected from Russia, depending on how the day-to-day battlefield in Ukraine evolves. While the use of a nuclear weapon is still highly unlikely, other strategic moves in the hybrid domain (cyber attacks, attacks on submarine cables, manipulation of information) could also serve as a signal

The Wind Rose’s Directions: Russia’s Strategic Deterrence during the First Year of the War in Ukraine | IFRI – Institut français des relations internationales

South Africa – BRICS

(Chatham House – by Christopher Vandome)

L’adesione ai BRICS offre ancora pochi vantaggi economici specifici per il Sudafrica, rimanendo principalmente un forum per le sue ambizioni geopolitiche. In un BRICS appena ampliato, il Sudafrica dovrà lavorare con nuovi partner e impegnarsi nella “diplomazia di gruppo” per garantire che la sua posizione venga rafforzata

BRICS membership still offers few specific economic benefits for South Africa, remaining primarily a forum for its geopolitical ambitions. In a newly expanded BRICS, South Africa will need to work with new partners and engage in ‘group diplomacy’ to ensure that its position is strengthened

Symbolism over substance for South Africa as Ramaphosa announces BRICS 3.0 | Chatham House – International Affairs Think Tank

USA

(Crisis Group)

Gli Stati Uniti stanno imponendo sanzioni più che mai per responsabilizzare le parti in guerra, limitarne l’accesso alle risorse e spingerle verso i negoziati. Tuttavia, queste misure possono avere effetti indesiderati. Washington dovrebbe adottare ulteriori misure per alleviare questi problemi

The U.S. is levying sanctions more than ever to hold warring parties accountable, restrict their access to resources and nudge them toward negotiations. Yet these measures can have unintended ill effects. Washington should take additional steps to alleviate these problems

Sanctions, Peacemaking and Reform: Recommendations for U.S. Policymakers | Crisis Group

USA – China – India

(Vivekananda International Foundation – by D P Srivastava)

Il cambiamento climatico ha provocato un’ondata di calore che ha investito l’emisfero settentrionale, dagli Stati Uniti all’Europa, dalla Cina alla Corea del Sud. L’India è stata testimone di forti piogge. Il Segretario generale delle Nazioni Unite ha dichiarato che “l’era del riscaldamento globale è finita; è arrivata l’era dell’ebollizione globale”. Questi eventi meteorologici estremi hanno reso urgente l’azione internazionale per mitigare e adattarsi agli effetti del riscaldamento globale. L’India ha ospitato le riunioni ministeriali del G20 sulla transizione energetica e il cambiamento climatico a Goa e Chennai. In precedenza, l’inviato speciale degli Stati Uniti per il cambiamento climatico, John Kerry, ha visitato la Cina. La visita di Kerry non ha prodotto alcun accordo. Ha incontrato la sua controparte e il Primo Ministro cinese. Il Presidente XI non ha ricevuto Kerry, ma ha chiarito la posizione della Cina. Ha dichiarato che “i percorsi e i mezzi per raggiungere questo obiettivo, nonché il ritmo e l’intensità, dovrebbero essere e devono essere determinati da noi stessi, e mai sotto l’influenza di altri”. La Cina è il maggior emettitore con il 31% delle emissioni globali, seguita dagli Stati Uniti con il 14%. L’assenza di un accordo tra i due maggiori emettitori getterà un’ombra sull’esito della riunione del G20 a settembre e della COP 28 a Dubai nel corso dell’anno

Climate change has resulted in the heat wave sweeping the northern hemisphere from the US, Europe, and China to South Korea. India witnessed heavy rains. The UN Secretary-General stated that “The era of global warming has ended; the era of global boiling has arrived,”. These extreme weather events have lent urgency to international action for mitigating and adapting to the effects of global warming. India hosted G20 Ministerial meetings on energy transition and climate change in Goa and Chennai. Earlier, the US Special Envoy on Climate Change, John Kerry visited China. Kerry’s visit did not produce any agreement. He met his counterpart and the Chinese Prime Minister. President XI did not receive Mr. Kerry but made China’s position clear. He stated that ‘The pathways and means for reaching this goal, and the tempo and intensity, should be and must be determined by ourselves, and never under the sway of others.’[2]China is the biggest emitter accounting for 31% of the global emissions followed by the US at 14%. The absence of agreement between the two biggest emitters will cast a shadow over the outcome of the G20 meeting in September and COP 28 in Dubai later this year

Kerry’s Visit to China, Climate Change and India’s Energy Transition | Vivekananda International Foundation (vifindia.org)

USA – Indo Pacific

(Lowy The Interpreter – Saba Sattar)

Con il Presidente degli Stati Uniti Joe Biden che dovrebbe visitare “a breve” il Vietnam, è sempre più evidente che l’America ha bisogno di una strategia più unitaria per l’Indo-Pacifico. L’approccio attuale è troppo frammentario, mentre la partita a scacchi geostrategica tra Stati Uniti e Cina si fa più intensa. Le quattro sottoregioni cardine dell’Indo-Pacifico richiedono un approccio ponderato che riconosca le diversità tra l’Asia nord-orientale, il Sud-est asiatico, l’Asia meridionale e il Pacifico

With US President Joe Biden expected to visit Vietnam ‘shortly’, it is increasingly evident that America needs a more unified strategy for the Indo-Pacific. The current approach is too piecemeal, while the geostrategic chess game between the US and China becomes more intense. The four pivotal sub-regions of the Indo-Pacific require a considered approach that recognises the diversity between North-East Asia, South-East Asia, South Asia and the Pacific

Indo-Pacific strategy: Uniting all the players on the board | Lowy Institute

Marco Emanuele
Marco Emanuele è appassionato di cultura della complessità, cultura della tecnologia e relazioni internazionali. Approfondisce il pensiero di Hannah Arendt, Edgar Morin, Raimon Panikkar. Marco ha insegnato Evoluzione della Democrazia e Totalitarismi, è l’editor di The Global Eye e scrive per The Science of Where Magazine. Marco Emanuele is passionate about complexity culture, technology culture and international relations. He delves into the thought of Hannah Arendt, Edgar Morin, Raimon Panikkar. He has taught Evolution of Democracy and Totalitarianisms. Marco is editor of The Global Eye and writes for The Science of Where Magazine.

Latest articles

Related articles