(note per un Concilio Permanente per l’Umanità)
Nella striscia di Gaza si consuma ogni giorno la violenza al senso dell’umano. Il 7 ottobre rimane una data fondamentale, ferita non rimarginabile, per il popolo d’Israele e la condanna di Hamas va ripetuta ogni giorno: ma la vendetta che cancella un popolo va sottolineata a gran voce.
Il tempo nuovo in Vaticano, con Leone XIV che apre la Santa Sede come casa del dialogo, deve partire dai dolori del mondo. Quali speranze si possono ri-generare per i popoli israeliano e palestinese ?
Le classi politiche balbettano di fronte agli orrori della Storia. La guerra mondiale a pezzi, evocata da Papa Francesco, è una drammatica realtà. L’umanità muore ogni giorno nelle tante Gaza che attraversano il pianeta. E gli intellettuali non possono tacere: abbiamo la responsabilità di agire.
I popoli e le loro culture vanno posti al centro di un’azione globale per la giustizia e la pace. Servono diplomazia e concretezza ma, soprattutto, nuovo realismo con un pensiero che diventi complesso. Serve aumentare l’indignazione, distinguere in maniera chiara il destino dei popoli dalle inazioni e/o dalle brutalità dei governi.
Lo ammettiamo. Scrivere mentre bambini, donne, uomini muoiono – qualunque sia la loro cultura e appartenenza – ci pone in imbarazzo. Altrettanto, però, non si può tacere. Il dialogo non è mai stato così necessario.
(English version)
(notes for a Permanent Council for Humanity)
In the Gaza Strip, violence against humanity is perpetrated every day. 7 October remains a key date, an unhealable wound for the people of Israel, and Hamas’ condemnation must be repeated every day: but the vengeance that wipes out a people must be loudly denounced.
The new era in the Vatican, with Leo XIV opening the Holy See as a house of dialogue, must start from the suffering of the world. What hopes can be re-generated for the Israeli and Palestinian peoples?
The political classes stammer in the face of the horrors of history. The world war in pieces, evoked by Pope Francis, is a dramatic reality. Humanity dies every day in the many Gazas across the planet. And intellectuals cannot remain silent; we have a responsibility to act.
Peoples and their cultures must be placed at the centre of global action for justice and peace. Diplomacy and concrete action are needed, but above all a new realism with a more complex way of thinking. We need to increase our indignation and clearly distinguish the destiny of peoples from the inaction and/or brutality of governments.
To be honest. Writing while children, women and men are dying – whatever their culture or background – makes us feel uncomfortable. But we cannot remain silent. Dialogue has never been so necessary.