Geostrategic magazine (it-en, 24 september 2023)

Global Eye in dialogue. Interviews

Global Eye On  

Strategy. Our debate

Migration. Our debate

Daily from global think tanks

Systemic sustainability

Climate impact & action – Sustainable development – SDGs

Patricia Urban, Vasileios Rizos, Alexandre Ounnas, Amin Kassab e Hayk Kalantaryan, in un paper per Centre for European Policy Studies, scrivono che – negli ultimi due anni – sono state lanciate diverse strategie e politiche che incorporano elementi di occupazione verde, sia a livello di UE che di Stati membri e a livello internazionale

Patricia Urban, Vasileios Rizos, Alexandre Ounnas, Amin Kassab and Hayk Kalantaryan, in a paper for Centre for European Policy Studies, write that – in the last two years – several strategies and policies incorporating elements of green employment have been launched, both at EU and Member State level and at international level

Jobs for the green transition – CEPS

Corporate taxation 

Apostolos Thomadakis scrive, in un paper per Centre for European Policy Studies (‘EU corporate taxation in the digital era’), che nel luglio 2021, al fine di garantire che i profitti delle multinazionali siano tassati dove si svolgono le attività economiche, l’OCSE (G20 Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting) ha concordato una soluzione a due pilastri. Nel dicembre 2021, la Commissione europea ha proposto una direttiva per l’attuazione del secondo pilastro nell’UE. Nel dicembre 2022, gli Stati membri hanno concordato all’unanimità di adottare la direttiva, garantendo un livello minimo globale di tassazione del 15% per le multinazionali. Lo studio evidenzia i principali sviluppi della tassazione delle imprese negli ultimi decenni sia nell’UE che negli USA. Analizza l’attività delle multinazionali e il trasferimento dei profitti, nonché l’impatto di un’imposta minima sulle società del 15%. Discute inoltre i punti critici della struttura del Secondo Pilastro

Apostolos Thomadakis writes, in a paper for Centre for European Policy Studies (‘EU corporate taxation in the digital era’), that in July 2021, in order to ensure that multinationals’ profits are taxed where economic activities take place, the OECD (G20 Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting) agreed on a two-pillar solution. In December 2021, the European Commission proposed a directive to implement the second pillar in the EU. In December 2022, Member States unanimously agreed to adopt the directive, guaranteeing an overall minimum level of taxation of 15% for multinationals. The study highlights the main developments in corporate taxation in recent decades in both the EU and the US. It analyses the activities of multinationals and the transfer of profits, as well as the impact of a 15% minimum corporate tax. It also discusses the critical points of the Second Pillar structure

EU Corporate taxation in the digital era – CEPS

Global order

Laurence Nardon, in un podcast per French Institute of International Relations, discute che, mentre l’ONU sembra perdere importanza nella governance globale, gli Stati Uniti si concentrano sui forum regionali: Washington sta facendo i conti con il fatto di non essere più la potenza centrale del mondo? Siamo di nuovo in un mondo “multipolare” ? Come si organizza ora l’ordine mondiale?

Laurence Nardon, in a podcast for French Institute of International Relations, discusses that while the UN seems to be losing importance in global governance, the US is focusing on regional forums: is Washington coming to terms with the fact that it is no longer the world’s central power? Are we once again in a ‘multipolar’ world? How is the world order now organised?

Les États-Unis sont-ils encore «les gendarmes du monde»? | IFRI – Institut français des relations internationales

Worlds (geostrategies)

Africa

Cullen S. Hendrix (Peterson Institute for International Economics) scrive che i colpi di Stato che hanno colpito i Paesi africani esportatori di minerali critici (Guinea, Niger e ora Gabon) complica gli sforzi dei governi occidentali per rafforzare il buon governo, la protezione dell’ambiente e gli standard di lavoro nel loro approccio condiviso alla costruzione di catene di approvvigionamento di minerali critici nell’ambito della Minerals Security Partnership

Cullen S. Hendrix (Peterson Institute for International Economics) writes that the coups d’état in critical minerals-exporting African countries (Guinea, Niger and now Gabon) complicates Western governments’ efforts to strengthen good governance, environmental protection and labour standards in their shared approach to building critical minerals supply chains under the Minerals Security Partnership

Political unrest in Africa threatens global critical mineral supplies and their futures | PIIE

Europe – G20 – IMEEC

Fanny Sauvignon e Stefania Benaglia (Centre for European Policy Studies) scrivono che, dopo il G20 a Presidenza indiana, il risultato strategico per l’Europa è il Corridoio IMEEC che dimostra come l’aggregazione delle risorse possa tradursi in potere geopolitico, portando il discorso sulla cooperazione economica in una dimensione completamente nuova

Fanny Sauvignon and Stefania Benaglia (Centre for European Policy Studies) write that, after the Indian G20 Presidency, the strategic achievement for Europe is the IMEEC Corridor, which shows how the pooling of resources can translate into geopolitical power, taking the discourse on economic cooperation into a whole new dimension

Permission to be ambitious – what the G20’s EU win means for global geopolitics – CEPS

India

Nilanjan Banik (East Asia Forum) scrive che, visto il numero crescente di indiani che si affidano alla gig economy, occorre l’intervento del governo per sostenere i loro diritti con pratiche di lavoro umane

Nilanjan Banik (East Asia Forum) writes that as more and more Indians rely on the gig economy, government intervention is needed to uphold their rights with humane labour practices

Necrocapitalism and the dark side of India’s gig work economy | East Asia Forum

Indo-Pacific Economic Framework

Abigail Dahlman e Mary E.Lovely (Peterson Institute for International Economics) scrivono che i Paesi IPEF (Australia, Brunei, Fiji, India, Indonesia, Giappone, Corea del Sud, Malaysia, Nuova Zelanda, Filippine, Singapore, Thailandia, USA e Vietnam) cercano di diversificare i loro partner commerciali per rispondere meglio alle future crisi della catena di approvvigionamento. Non è certo che l’accordo IPEF, volto a ridurre la dipendenza della regione dalla Cina, riesca a raggiungere il risultato atteso

Abigail Dahlman and Mary E. Lovely (Peterson Institute for International Economics) write that the IPEF countries (Australia, Brunei, Fiji, India, Indonesia, Japan, South Korea, Malaysia, New Zealand, the Philippines, Singapore, Thailand, the US and Vietnam) are seeking to diversify their trading partners to better respond to future supply chain crises. It is uncertain whether the IPEF agreement, aimed at reducing the region’s dependence on China, will achieve the expected result

To diversify supply chains, IPEF countries need to reverse past trends | PIIE

Israel – Saudi Arabia

Eldad Shavit e Yoel Guzansky (The Institute for National Security Studies) scrivono delle prospettive di un accordo di normalizzazione tra Israele e Arabia Saudita

Eldad Shavit e Yoel Guzansky (The Institute for National Security Studies) scrivono delle prospettive di un accordo di normalizzazione tra Israele e Arabia Saudita

Is a Saudi-Israel Agreement Within Reach? | INSS

Israel – Syria

Carmit Valensi (The Institute for National Security Studies) scrive delle rinnovata legittimazione del regime di Assad nel mondo arabo, del caos in Siria e della persistenza dell’Iran. Come dovrebbe muoversi Israele ?

Carmit Valensi (The Institute for National Security Studies) writes about the renewed legitimisation of the Assad regime in the Arab world, the chaos in Syria and the persistence of Iran. How should Israel move?

Protests, Drugs, Violence, and Israeli Airstrikes: Syria and the Regional Normalization with Assad | INSS

Israel – USA 

Shmuel Sandler (The Begin-Sadat Center for Strategic Studies) scrive dei rapporti tra USA e Israele e ne analizza le implicazioni tra politica interna e politica internazionale

Shmuel Sandler (The Begin-Sadat Center for Strategic Studies) writes about US-Israeli relations and analyses the implications between domestic and international politics

Domestic Politics = International Politics: The US-Israel Relationship (besacenter.org)

Latin America

José F. Ursúa e Alejandro Werner (Peterson Institute for International Economics) scrivono che gli effetti della pandemia da COVID-19 si prolungheranno sull’America Latina, anche se la crescita economica si riprenderà. Lo shock offre anche l’opportunità di un reset, con un’adeguata serie di politiche macroeconomiche, progressi nelle riforme microeconomiche e il rafforzamento delle istituzioni

José F. Ursúa and Alejandro Werner (Peterson Institute for International Economics) write that the effects of the COVID-19 pandemic will linger on Latin America, even if economic growth recovers. The shock also offers an opportunity for a reset, with an appropriate set of macroeconomic policies, progress in microeconomic reforms and strengthening of institutions

Rare macroeconomic disasters and lost decades in Latin America: The COVID-19 experience in a historical context | PIIE

Oslo Accords

Adi Kantor, Anat Kurz, Pnina Sharvit Baruch e Udi Dekel discutono, in un podcast per The Institute National Security Studies, a trent’anni dalla firma degli Accordi di Oslo

Adi Kantor, Anat Kurz, Pnina Sharvit Baruch and Udi Dekel discuss, in a podcast for The Institute National Security Studies, thirty years after the signing of the Oslo Accords

30 Years Since the Oslo Accords: What’s Left of the Agreements and What’s Next? | INSS

Russia

Dimitri Minic (French Institute of International Relations), in uno studio intitolato ‘Que pense l’armée russe de sa guerre en Ukraine ?’, scrive l’esercito russo ha dimostrato di essere capace di autocritica, per adattare i propri sistemi di combattimento

Dimitri Minic (French Institute of International Relations), in a study entitled ‘Que pense l’armée russe de sa guerre en Ukraine ?’, writes the Russian army has shown itself capable of self-criticism, to adapt its combat systems

Guerre en Ukraine : “Ce que fait le commandement russe relève de l’improvisation” | IFRI – Institut français des relations internationales

USA

Lawrence H. Summers discute, in una lecture per Peterson Institute for International Economics, il ‘nuovo’ Washington Consensus. Summers sostiene che iniziative come l’Inflation Reduction Act e il CHIPS Act sono utili più per la loro capacità di affrontare le questioni ambientali e di sicurezza piuttosto che sul contributo all’innalzamento del tenore di vita della classe media

Lawrence H. Summers discusses the ‘new’ Washington Consensus in a lecture for Peterson Institute for International Economics. Summers argues that initiatives such as the Inflation Reduction Act and the CHIPS Act are useful more for their ability to address environmental and security issues rather than their contribution to raising the living standards of the middle class

What should the 2023 Washington Consensus be? | Event | PIIE

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